Gå videre til innhold
Fra venstre: Ida Silseth og Line Aver er begge fornøyd med restedisken i kantinen på Næringslivets Hus.
Fra venstre: Ida Silseth og Line Aver er begge fornøyd med restedisken i kantinen på Næringslivets Hus.

Nyhet -

Restedisken redder møtemat fra å kastes i Næringslivets Hus

På NHO Møtesenter er målet å redusere matsvinnet med 20% innen utløpet av 2019. Stort engasjement fra Eurest-ansatte rundt prosjektet, godt samarbeid med ansatte i bygget og enkle tiltak har allerede gitt resultater. Et av disse enkle tiltakene er restedisken – en kjøledisk donert av TINE som nå står i personalrestauranten.

-Vi trengte en måte å sikre gjenbruk av mat som allerede var ferdiglaget ved frafall til større arrangement, forklarer Ida Silseth, Eurest site manager på NHO Møtesenter.

Målinger viste at konferansesenteret til tider kastet over 260 kg spisbar mat i løpet av en måned. Med restedisken fant de en sikker måte å sikre riktig temperatur slik at maten var trygg for gjenbruk.

-Tiltaket ble raskt populært på huset og Restedisken var det første tiltaket vi så hadde stor effekt. Allerede måneden etter at vi iverksatte redusert vi møtematsvinnet med 100 kg!, smiler Silseth.

Over 90% blir spist opp

I restedisken kan byggets leietakere hente de lekreste sandwicher og retter som har blitt igjen fra møtematen og ta det med seg hjem – helt gratis. En av restediskens faste brukere er Line Aver fra salg og marked i NHO.

-Til å begynne med skjønte jeg ikke helt hva det var, men da jeg forstod det synes jeg det var helt genialt, smiler Aver som forteller at hun ofte sjekker om det står noe snadder i disken på ettermiddagene.

-Den er utrolig fin når man skal jobbe overtid. Maten som dukker opp der er variert med mye frukt og grønt. Ofte er det også oppskåret frukt og det er fin fingermat.

Silseth stemmer i at etter folk i huset har blitt bevist på at restedisken er der har den blitt ett populært tiltak.

-Det er mange som bruker den. Setter vi mat der så kan vi med sikkerhet si at over 90 % blir spist opp, avslutter Silseth. 

Emner

Kontakter

Ellinor Glimsjø-Tvinnereim

Pressekontakt Legal Director +47 957 05 901

Relatert innhold

Samarbeid har gitt resultater på Næringslivets Hus. Nå arrangeres det ny KuttMatsvinn-uke. F. venstre: Anne Marie Schrøder i Matvett, Maria Dahlstrøm i NHO, Ida Silseth i Eurest og Anne-Grete Haugen i Matvett (Foto: Jan Atle Stang/NHO)

Alle ansatte aktiviseres for å få ned tallerkensvinnet i Næringslivets hus -Ny KuttMatsvinn-uke i uke 41

Som ledd i KuttMatsvinn2020-prosjektet samarbeider Eurest og Matvett om et "Beste praksis kantine"-prosjekt i Næringslivets hus. I den forbindelse blir det avholdt en stor KUTTMatsvinn-kampanje blant alle byggets ansatte i uke 41. -NHO er en viktig kunde for oss, og gjennom KuttMatsvinn2020 har vi bevist at vi sammen kan skape gode resultater, sier Ida Silseth fra Eurest.

Sammen mot matsvinn! F. v: Ida Silseth, Paul Trommer og Lise Pedersen i Eurest, Ole Erik Almlid i NHO og Anne-Grete Haugen og Anne Marie Schrøder i Matvett. (Foto: NHO)

Fokus på matsvinn i NHO-bygget ga resultater

Fokus på matsvinn i NHO-bygget ga resultater – Matsvinn fra møte- og konferansematen ble KUTTET med 47 % i kampanjeuken Som ledd i KuttMatsvinn2020-prosjektet samarbeider Eurest og Matvett om et "Beste praksis kantine"-prosjekt i Næringslivets hus, og har i den forbindelse gjennomført en KUTTMatsvinn-kampanje blant alle byggets ansatte med oppsiktsvekkende resultater.

Fra venstre: Paul, Lise, Ida og Øyvind jobber tett med Matvett og gårdeier NHO Eiendom for å redusere matsvinn, ikke bare i Eurests kantine, men i hele NHO-bygget.

Eurest, Matvett og NHO sammen mot matsvinn

I Eurests «beste praksis»-kantine i NHO-bygget på Majorstuen har matsvinn blitt en naturlig del av hverdagen. Eurests ansatte Paul, Lise, Ida og Øyvind jobber tett med Matvett og gårdeier NHO Eiendom for å redusere matsvinn, ikke bare i kantinen, men i hele bygget.

Med lidenskap for mat og service

Compass Group er verdens ledende leverandør av måltidskonsepter og Facility Management-tjenester, som for eksempel drift av resepsjoner, renhold, concierge- og vaktmestertjenester og andre nytenkende tilleggstjenester i kontorbygg. Vi er et globalt selskap med ca. 550 000 ansatte i ca. 35 land, og en omsetning på over 340 milliarder kroner. Compass Group Norge har om lag 2600 ansatte fordelt på ca. 480 lokasjoner, og omsetter for i overkant av 2,5 milliarder kroner.

Compass Group Norge

Drengsrudbekken 12
1383 Asker
Norge